Roomster Trumf, servisní prohlídky a reklamace

Seznam všech návštěv mého Roomsteru v servisech. Kromě běžné údržby vozu je zde zajímavé především množství reklamací v rámci pětileté záruky na 100 000 km a také zkušenosti s různými autorizovanými servisy.

9Výměna motorového a převodového oleje

červenec 2019 stáří auta 4 roky 4 měsíce najeto 105 500 km Auto Červený (Mariánské Lázně)

Na konci července se nájezd od posledního olejového servisu vyhoupl na 16 000 km, takže byl ideální čas na nový olej. Protože Roomster zároveň překonal hranici jednoho sta tisíc, dopřál jsem nový olej i převodovce. Její náplň je oficiálně celoživotní, ale kdo má své auto rád, nenechá se tím chlácholit. Její výměna ostatně není nic náročného ani drahého. Litr originálního převodového oleje Škoda specifikace SAE 75W-90 s objednacím číslem G06 072 6A2, který je určený do pětistupňových manuálních převodovek, mě na internetu stál 347 Kč. Do nejběžnější převodovky MQ200 je ho potřeba dva litry. Výměna převodovce rozhodně prospěje, řadí teď krásně hladce.

Autorizovaný servis Auto Červený provedl výměny obou náplní, jež jsem mu dodal sám. Za práci jsem tak v servisu nechal jen 1 239 Kč a to je v této částce ještě zahrnutý olejový filtr. Ukazuje se, že zkrátit natažené 30tisícové intervaly výměny oleje na polovinu nemusí vyjít finančně nijak hůř. Za předpokladu, že servis necháte jen provést práci a náplň si koupíte jinde.

8Poslední tři reklamace před vypršením záruky na 100 000 km

duben 2019 stáří auta 4 roky 1 měsíc najeto 99 000 km Auto Červený (Mariánské Lázně)

V datech 8. a 24. dubna při nájezdu kolem 99 tisíc km proběhly poslední reklamace v rámci prodloužené záruky na 100 tisíc km. Po zimních reklamacích v Porsche Plzeň, které měly nulový efekt, jsem už další podstupovat nechtěl, byť by bylo co reklamovat. Díky vstřícnosti garančního technika v dalším nově navštíveném servisu Auto Červený v Mariánských Lázních se však věci seběhly takto:

Při teplotách lehce nad nulou mě opět začaly štvát vrzající silentbloky na předním stabilizátoru. Už jsem je jednou reklamoval v 60 tisících km a tak jsem se objednal na jejich výměnu či vyčištění a promazání. Výměnu na záruku jsem nepožadoval, chtěl jsem si ušetřit dohadování i zkrátit celý proces návštěvy servisu. Překvapilo mě, když mi technik zcela samozřejmě řekl, že se to vymění v rámci záruky, která je stále platná. To mě neskutečně udivilo, protože takové jednání bohužel není v autorizovaných servisech běžné. K tomu pro jistotu promazali i silentbloky ramen, takže by mohl být zase tak na rok či dva pokoj.

Řeč poté padla i na další reklamace, které byly v minulosti vyřizovány, a technik mě opět překvapil nabídkou, že se je mohou pokusit vyřešit, než záruka skončí. Jednalo se o rachotící roletku panoramatické střechy, rezonující výplň spolujezdcových dveří a vrzání volantu při zapnutém pravém blinkru.

Je zajímavé, že tyto opravy jim zabraly jen dva dny, zatímco v Porsche jich potřebovali jedenáct.

Výsledky:

Roletka - prý tam nemá vůbec co rachtat. Příčinou je sluneční stínítko, které klepe o strop. A jak je přední roletka roztažena, tak se zvuk ozývá hlasitěji. Poté jsem ujel dalších tisíc kilometrů a není to pravda. Rachotí nejspíš návin roletky, sluneční clona s tím nesouvisí. Druhý servis, který si s tím neporadil.

Výplň dveří - opět pro mě nečekané vysvětlení - rezonance vzniká mezi plastem dveří a palubní deskou. Můžu si tam prý na místo dotyku nalepit kousek filcu a přestane to. Kousek filcu jsem tudíž nalepil a nepřestalo to. Tedy opět nevyřešeno.

Vrzající sloupek řízení při pravém blinkru - do třetice podivné vysvětlení. Vržou prý špatně docvaknutá tlačítka ve volantu. Usadili je tam pořádně a pro jistotu podmázli. Ale jak to, že to vrzalo i s původním volantem, aniž jej kdy kdo rozebíral? Vrzat to teď ale přestalo.

Tento autorizovaný servis tedy úspěšně odstranil jen jeden pazvuk ze tří.

7Výměna kotoučů a destiček

prosinec 2018 stáří auta 3 roky 10 měsíců najeto 91 466 km Porsche Plzeň Lochotín

Divím se, že servis navštívený před měsícem neměl ke stavu předních brzd žádných námitek. Po překročení hranice 90 tisíc kilometrů začaly při brzdění z rychlostí nad cca 70 km/h hučet a vibrovat. Asi by se dalo ještě pár měsíců jezdit, ale protože tyto projevy z hloubi duše nenávidím, objednal jsem výměnu bez prodlení. Jejich životnost sice nebyla nijak zázračná, ale zároveň ani vysoce podprůměrná, zvlášť když uvážíme, kolik práce malé přední kotouče mají u těžkého Roomsteru s bubny vzadu. Cena v Porsche byla 6 487 Kč. Slevu z šekové knížky jsem nedostal - Roomster ještě nedosáhl čtyř let.

6Čtvrtá servisní prohlídka a několik reklamací

listopad 2018 stáří auta 3 roky 9 měsíců najeto 90 000 km Porsche Plzeň Lochotín

Servisní prohlídka

  1. Úkony dle servisního plánu:
    • Výměna kabinového filtru s aktivním uhlím.

  2. Úkony nad rámec servisního plánu, jež jsem si vyžádal:
    • Výměna oleje po 17 000 km - olej vlastní Castrol EDGE Titanium FST 5W-30 LongLife. Cena za čtyři litry z e-shopu byla 838 Kč včetně poštovného. Ze srandy jsem se v servisu zeptal, kolik stojí jejich olej. Řekli mi stejnou částku, ovšem jen za litr.

    • Seřízení geometrie - auto už dost táhlo doprava (volant byl nakřivo). Seřízení je znát. Ale mohli mi dát aspoň protokol.

    • Dezinfekce klimatizace a doplnění chladiva.

    • Čištění bubnových brzd - je zajímavé, že toto v servisním plánu na mladší ročníky Roomsteru je, přesto to servisy nedělají. První čištění tedy u mě proběhlo až po 3,5 letech na můj výslovný požadavek.

    • Výměna tlačítka na loketní opěrce - původnímu se zlomila jedna nožička. Nové tlačítko má jinou povrchovou úpravu a je trochu tmavší. Starší bylo jemnější na dotek, avšak povrchovou vrstvu šlo oškrábat nehtem.

    • Doma jsem si ještě vyměnil filtr sání. Naposledy byl měněn v 55 tisících a podle servisu jej stačí měnit každých 60 tisíc km. Chci měnit častěji.

Tyto úkony stály 5 175 Kč. Cena se mi jeví jako velice přijatelná s přihlédnutím k tomu, že jsem byl v Porsche. Vysvětlení vidím jednak v 15% slevě na práci a 5% slevě na díly (protože jsem u nich Roomstera koupil) a také mi nejspíš neúčtovali všechno. Aspoň se tak po zkontrolování faktury domnívám.

Reklamace

Už za 10 000 km mi skončí prodloužená záruka, takže se snažím vyreklamovat, co se dá. Tentokrát jsem se zaměřil na rezonance. Legrační je, že po příjezdu do servisu žádný pazvuk není slyšet. To se mi stává pokaždé.

  • Rezonance výplně pravých předních dveří na hrubém povrchu. Prý byla uvolněná plastová příchytka. Výplň však rezonuje dál. Ach jo.

  • Rachocení přední roletky panoramatické střechy v roztaženém stavu. V servisu si nebyli jistí a nechtělo se jim rozebírat strop zbůhdarma, takže pořídili nahrávku a poslali do Boleslavi na posouzení. Následně se rozebrání stropu nevyhnuli kvůli vymezení vůle pojezdu rolety. Že ovšem musí bílou stropní výplň rozebírat špinavýma prackama, to mě vždycky rozčílí. A po pár dnech začala roleta rachotit znovu. Panebože.

  • Vrzání od volantu při nízké rychlosti a zapnuté pravé směrovce. Servisák to svedl na vyměněný volant (nábojka prý místy škrtá o kryt). Protestoval jsem, protože když jsem se do servisu objednával a tuto reklamaci hlásil, měl jsem ještě volant původní. Navíc nemůže být příčina ve volantu, když se vrzání projevuje jen při zapnuté pravé směrovce. Něco se s tím prý snažili provést. Pár dní opravdu bylo ticho, ale už to vrže zase.

Úspěšnost vyřešených reklamací pazvuků tedy dosáhla po 11 dnech v servisu 0 %.

Dlouhodobě u mě roste rozladěnost z kvality práce i přístupu autorizovaných servisů. Od technika opravdu nepotřebuji při reklamaci vrzání slyšet otázky jako „Nemáte absolutní sluch?“ či radu „Já bych si zapnul rádio“. Dovedu si představit, že po skončení záruky se zařídím po svém. Některé věci zvládnu udržovat sám (např. výměnu žárovek, vzduchového a kabinového filtru) a další bych se chtěl naučit (třeba výměnu oleje a svíček). Na složitější věci bych si rád našel nějakou pečlivou dílnu. Třeba některou, co se pravidelně objevuje v bazarové rubrice Světa motorů.

5Třetí servisní prohlídka + vyřešení reklamací

prosinec 2017/leden 2018 stáří auta 2 roky 10 měsíců najeto 73 500 km Auto Schöner Tašovice

Nad rámec prohlídky jsem nechal vyměnit brzdovou kapalinu, ačkoliv dle servisní knížky to stačilo udělat až po třech letech v březnu 2018. Prohlídka stála 1669 Kč + 646 Kč za olej i s dopravným. Podotýkám, že si vždy do servisu nosím vlastní olej. Pro mě je totiž rozdíl, jestli za litr stejného oleje dám 200 Kč nebo 1000 Kč.

Reklamace

  • Vrzající vzpěra pátých dveří - pár dnů před servisem jsem to vrzání už nemohl snést a tak jsem namazal písty vazelínou. Kupodivu to vydrželo déle než jeden den (jako u předchozích maziv) a tak když jsem přijel do servisu, vzpěry nevrzaly. Takže jsem s reklamací nepochodil. V servisu mi však poradili, abych to nahrál na mobil, pokud by to začalo zase vrzat, a tím bude důkazní materiál na světě.

  • Prasklé víčko nad levým předním tlumičem - protože bylo prasklé, reklamace byla zamítnuta. Ale právě proto jsem ho přece reklamoval! Tady jsem netlačil na pilu a koupil nové za 43 Kč.

  • Klepání z předku - úspěšnosti této reklamace jsem moc nevěřil, protože to klepání je tiché a navíc jsem jej už jednou reklamoval v Praze v Auto Podbabská a tam nic nevyřešili. Proto jsem byl překvapen, když mi servisní poradce řekl: „Byl to silentblok převodovky. Vyndali jsme ho a rozebrali. Vyschl v něm tuk. Napěchovali jsme ho modifikovaným tukem, který nevysychá.“ Paráda. Klepání ustalo a dokonce se mi zdá, že převodovka chodí lehčeji.

  • Nedalo mi to a znovu jsem reklamoval rachtání po nastartování. Protože je to poměrně rozsáhlá problematika, vyšlo mi to na samostatný článek. Výsledek reklamace byl pro mě kupodivu opět kladný - dostal jsem nový napínák řetězu.

4Servis po 60 000 km + výměna silentbloků na stabilizátorech

listopad 2016 stáří auta 21 měsíců najeto 55 500 km Auto Podbabská

Druhá servisní prohlídka byla zároveň spojena s větším servisem po 60 000 km. To jsem si zpočátku neuvědomil, neboť v době elektronických servisních knížek není vůbec snadné dozvědět se dopředu servisní plán auta. V dřívější papírové servisce byl servisní plán (tedy jaké úkony se budou při tom kterém nájezdu či letech provádět) uveden. Dnes se to už nikde nedočtete. Ani v návodu k obsluze auta, ani na webu výrobce. Za tohle palec dolů pro Škodu Auto. Nezdá se mi totiž fér, abych se rozsah údržby dozvěděl až na místě při přijímání auta do servisu. Nic na tom logicky nezmění ani vytištěná servisní historie, kterou vám v servisu dají po prohlídce, neboť ta ukazuje, co se s autem dělalo, nikoliv to, co se s ním bude dělat příště.

Provedena byla výměna oleje a olejového filtru, vzduchového filtru motoru, kabinového filtru a zapalovacích svíček. Olej jsem si samozřejmě přivezl vlastní - Castrol EDGE Titanium FST 5W-30 LongLife, což je náhrada za předchozí Castrol Edge Professional LongLife III 5W-30. Novinkou v autorizovaných servisech je vybírání poplatku 100 Kč za ekologickou likvidaci starého oleje v případě, že si dodáte vlastní olej. Smysl toho poplatku pro zákazníky s vlastním olejem nechápu, neboť starý olej by museli zlikvidovat tak jako tak. Prostě chtějí lidi odradit od toho, aby si vozili vlastní olej.

Cena za servis (bez oleje) byla po uplatnění slevového pětisetkorunového voucheru 3 651 Kč. Voucher jsem získal za zodpovězení telefonického dotazníku. V současné době vřele doporučuji telefonický dotazník od Škody Auto neignorovat, protože trvá jen 2 minutky a dostanete za něj slevu 500 Kč do servisu. Dřív byl tento dotazník mnohem obšírnější a bez dárku.

Častá nepříjemnost na Roomsterech/Fabiích 2 je vrzání při propružení přední nápravy v zimních měsících. Při nízkých teplotách totiž vržou silentbloky stabilizátorů a to takovou měrou, až se lidé na ulici otáčejí, co se to děje.

Jako by té ostudy nebylo dost, ušetřeny nebyly ani vozy takřka zcela nové, neboť můj Roomster se takto ozýval již minulou zimu, kdy mu nebyl ještě ani rok. Letos už jsem to trpět nechtěl, takže jsem na to v servisu upozornil. Dozvěděl jsem se, že to způsobují nějaké boule na silentblocích stabilizátoru, což je prý součástka podléhající běžnému opotřebení a stojí 150 Kč za kus. Proti tomu jsem protestoval. Argumentoval jsem, že taková součástka přece nemůže podlehnout běžnému opotřebení za 1,5 roku při nájezdu nižším než 60 tisíc km. Následkem čehož mi silentbloky byly vyměněny na záruku.

3Řešení reklamací

srpen/září 2016 stáří auta 18 měsíců najeto 50 000 km Auto Podbabská
  1. Klepání z předku
    V nízkých rychlostech do 40 km/h je z přední části vozu slyšet jemné klepání. Nejlépe zřetelné je to v okamžicích přeřazování mezi 2. a 3. převodem nebo když obě přední kola současně projedou nějakým rigolem. Nejvíce podezírám silentbloky motoru. Tyčky stabilizátoru to pravděpodobně nejsou, jejich klepání znám ze staršího Roomsteru a nyní se to neprojevuje stejně. V servisu to zkoumali, ale nic nenormálního nenašli. Auto samozřejmě vesele klepe dál. Nevím, jak to řešit. Asi za čas zkusím jiný servis.
  2. Pískání při zavírání levého zadního okna
    Při pohybu skla směrem nahoru okno vždycky hlasitě písklo. Reklamace nebyla uznána, opravu jsem musel platit sám - 957 Kč za vyčištění stíracího těsnění a promazání stahovacího mechanismu.
  3. Nežádoucí zvuky z klimatizace
    Z ventilace se při zapnuté klimatizaci a stupni větrání 1 nebo 2 ozývá nepříjemné syčení a takové divné šveholení. Technik řekl, že to na reklamaci není. Že se pravděpodobně snížilo množství chladicí náplně, kterou mi doplnit můžou, ale za mé peníze. Když mi řekl částku, málem mě omyli a odmítl jsem to. Za více než 2000 Kč mi to opravdu nestojí, ačkoliv mě ten pazvuk vytáčí.
  4. Vadný výdech ventilace u řidiče
    Směrování vzduchu na levém výdechu fungovalo obtížně a hlučně, něco tam drhlo. Evidentně vadný kus z výroby. Reklamace uznána, nový výdech se již ovládá lehce a bezhlučně, jako všechny ostatní.
  5. Hlučné starty
    Chrastění rozvodů po dobu několika vteřin po nastartování se již stalo naprosto běžným. Vadí mi to a šel jsem to reklamovat. Nepochodil jsem. Zachrastění po nastartování trvající méně než 3 vteřiny je totiž výrobcem považováno za normální a zcela nezávadný jev. V servisu ale můžete trvat na změření délky napnutí řetězu a pokud je odchylka větší než 74 mm, bude již reklamace uznána. Velice obšírně je celá situace s problematickými rozvody u motorů 1,2 TSI diskutována na Škoda fóru. Zajímavé a poučné čtení, rozhodně doporučuji. V rámci první generace motoru 1,2 TSI (EA111) mám poslední verzi rozvodů, u které se již přeskočení není třeba obávat, ale to rachocení po startu je opravdu nedůstojné a ostudné.

2Výměna čelního okna a reklamace rezonancí v A sloupcích

červen 2016 stáří auta 15 měsíců najeto 44 444 km Auto Podbabská

Od přilétnuvšího kamínku se po čelním okně přímo před řidičem rozjela prasklina, takže bylo na výměnu. Je zajímavé, že i tak všední úkon dokážou mechanici autorizovaného servisu zpackat. Těsnění v horních rozích okna totiž usadili příliš nízko, takže nenavazuje na těsnění A sloupků. Vypadá to ošklivě. Aby toho nebylo tak málo, v levém horním rohu se jim podařilo naříznout lak, ve kterém se okamžitě rozjela koroze.

Při příležitosti návštěvy servisu jsem zároveň reklamoval rezonance v A sloupcích, které se ozývaly při jízdě po hrubém povrchu nebo na příčných spárách. Zaznamenal jsem je již loňské léto, čili když bylo auto staré pouhé tři měsíce. Kupodivu byly na rezonance v A sloupcích již vyvinuty škodovkou vycpávky, které se vkládají pod plastové kryty. A pomohlo to, palec nahoru.

1První servisní prohlídka a výměna oleje

leden 2016 stáří auta 10 měsíců najeto 29 300 km Auto Podbabská

Po 10 měsících od výroby nastal v polovině ledna čas na první servisní prohlídku spojenou s výměnou oleje. Na vozy Škoda se od modelového roku (MR) 2013 vztahují nově pojaté servisní intervaly značené QI1 až QI4 (pevné intervaly výměny oleje) a QI6 pro proměnlivý interval výměny oleje. Od MR 2014 pak došlo k následující úpravě. Všechny intervaly se shodují v četnosti servisních prohlídek, přičemž první proběhne buď po 30 000 km nebo 2 letech a další následují buď opět po 30 000 km nebo již každým rokem. Můj Roomster je vybaven intervalem QI6, pro který platí stejné intervaly servisních prohlídek, ty však nemusejí být nutně spojeny s výměnou oleje. Pro olej totiž platí plovoucí interval v rozmezí 15 až 30 tisíc km nebo 1 až 2 roky. Zdá se to být oproti původním intervalům typu QG trochu komplikované. Doporučuji podívat se do tohoto PDF, které shrnuje servisní intervaly platné pro Roomstery všech modelových roků.

Teď již k samotnému servisu. Tentokrát jsem zvolil servisního partnera Auto Podbabská v Praze Dejvicích, který mě, krom toho, že tam pořádně není kde zaparkovat, ničím nenaštval. Olej jsem si pořídil vlastní - Castrol Edge Professional LongLife III 5W-30 (tedy stejný, který konzumovala i předchozí Octavie). Do Roomsteru jej má přijít 3,9 litru, já pro jistotu koupil 5 litrů za celkovou cenu 1 019 Kč včetně dopravy. V rámci servisní prohlídky byl vyměněn ještě prachový/pylový filtr. V servisu tak po mně chtěli 2 140 Kč.

Často čtu na diskuzích, že měnit olej po 30 000 km je nesmysl a hazardování s životností motoru. Nikdy jsem tomu nevěnoval pozornost, protože u předchozí Octavie 1,6 MPI jsem před výměnami oleje nikdy nepozoroval žádné negativní projevy. Avšak musím uznat, že u motoru 1,2 TSI šlo od cca 20 000 km vnímat určité signály, že olej již není v dobrém stavu. Motor byl čím dál hlučnější, starty byly obzvláště nelibozvučné a celkově to prostě nebylo ono. Opravdu jsem poznal rozdíl k lepšímu, jakmile byl v autě olej nový. Nicméně intervaly výměny oleje zkracovat nebudu. Jednak jsem pohodlný a nemám chuť při mém vysokém nájezdu jezdit zbytečně často do servisu, za druhé automobilce věřím, že ty dlouhé intervaly nejsou pro motor vyloženě likvidační a za třetí: i kdyby snad likvidační byly, Roomstera beztak určitě nebudu mít po celý život.

Doplnění (květen 2019): Protože si Roomstera chci nechat, čímž jsem si tenkrát nebyl jistý, nechal bych dnes první výměnu oleje provést dřív, řekněme kolem 15 000 km.